Toisenlaisia mietteitä kehäradasta

keharata

Vaikka olemmekin lähinnä keskittyneet kehäradan positiivisiin puoliin, on projekti aiheuttanut myös eriäviä mielipiteitä mm. sen hyödyllisyydestä ja vaikutuksista esimerkiksi lentokentän liikenteeseen. Nopeampi ja sujuvampi yhteys Helsinki-Vantaan lentokentälle oli nimenomaan yksi suurimmista syistä tälle hankkeelle. Projektiin käytettiin melkein 700 miljoonaa euroa, mutta oliko lopputulos sitten halutunlainen ja nimenomaan kaiken tämän arvoinen?

Talouselämä -lehden mukaan uusi kehärata ei juurikaan vaikuttanut lentokenttäyhteyden nopeuteen. Kehäradan avulla matkaan lentokentälle kuluu noin 30 minuuttia, mikä on sama aika kuin bussilla Helsingin keskustasta. Suora junayhteys lentokentälle ilman muita pysähdysasemia olisi tietysti ollut paljon nopeampi, ja sen avulla myös muualta Suomesta tulevat matkaajat olisivat päässeet suoraan junalla lentokentälle.

Edes suunnitteluvaiheessa muita vaihtoehtoja ei mietitty, mikä herättääkin kysymyksiä, mutta ehkä liian myöhään. Näin jälkeenpäin asioita on tietysti hankalampi muuttaa. Mutta mielessä käy, että oliko nykyinen kehärata sitten Suomessakin yleistyvän lobbauksen tulosta? Suora rata olisi vaikuttanut suoraan esimerkiksi koko Suomen liikenteeseen ja erityisesti bussiliikenteeseen, joten ymmärrettävästi nämä tahot olivatkin pidemmän ja näin hitaamman Kehäradan puolesta.

Ei kuitenkaan unohdeta täysin kehäradan hyviä puolia. Ennen sen aukeamista Helsinki-Vantaan kenttä oli Euroopan suurin lentokenttä, jonne ei ollut junayhteyttä lainkaan, joten siinä mielessä parannusta tapahtui kehäradan myötä.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *