Rapakon takaa mallia suomalaiseen tietyömaahan?

Teiden rakentaminen, sekä liikenneruuhkat ovat varmasti kaksi asiaa, jotka suomalaisella aiheuttavat harmaita hiuksia. Onkin erittäin tuttu näky suomalaisen tien varrella, että siellä jonkinlaista ojaa kaivetaan, tai uutta asfalttia tehdään. Suomalaiset ovat jo vuosikymmeniä siis kirjaimmellisesti repineet pelihousujaan, johtuen siitä, että tietyöt tuntuvat olevan riesana jokaisessa paikassa, minne sitä voisi kuvitellakkaan koskaan menevänsä! Olit menossa sitten mökille, lomalle, kauppaan, tai vaikka ihan minne vaan, tuntuu että tietyöt hidastavat matkantekoasi kokoajan.

Itsekin kesällä mökilleni paljon ajan ja olen huomannut, että n. 40min matka kestää tietöiden vuoksi n. 1,5h! Tuo on siis todella hurja lisäys normaaliin matkaani. Tietyöt alkavat yleensä Turunväylällä, jossa on uskomaton tukos kesästä toiseen. Auta armias vielä, jos olet lähtenyt matkaan esimerkiksi klo 16-17 välisenä aikana. Tällöin tuon 40min matkan tekeminen kestää yleensä jopa kaksikin (2) tuntia! On siis aivan älytöntä, miten esimerkiksi pääkaupunkiseudulla nämä tietyöt ovat suunniteltu.

Mielestäni tässä voisi ottaa oppia esimerkiksi amerikkalaisilta, sekä alkaa tuomaan suomeen myös ns. kuljetettavia kiertoreittejä. Kyseessä on isoilla rekoilla liikutettava konkreettinen tie, jonka voi väliaikaisesti sijoittaa vaikkapa vesiesteen yli, pellon kautta kulkemaan, tai jopa tietyömaan ylitse! Kyseinen kapistus tietysti maksaa useamman satatuhatta euroa, mutta on se varmasti sen arvoinen. Tämä voitaisiin asentaa aina tietöiden läheisyyteen, jotta liikenne ei kärsisi, kun oranssiliiviset työmiehet nojailevat lapioihinsa. Ok, tuli ehkä sanottua hieman liian rankasti, sillä kyllähän siellä osaavaa työvoimaa on teiden varsilla. Hommat ovat vain niin raskaita, sekä yksitoikkoisia, että niiden tekemisessä kestää aivan älyttömän kauan.

Yksi positiivisesti tähän vaikuttava tekijä voisi myös olla eräänlaisen suojakuvun rakentaminen työmaille. Tämä antaisi työmiehille työrauhan, sekä mahdollisuuden toimia tietöiden parissa esimerkiksi talvella. Vaikka maa onkin roudassa, on olemassa jo teknologiaa miten tätä saadaan lämmitettyä tarpeeksi. Tämän onnistuessa, suomeen saataisiin lisää työpaikkoja, sekä valtiolle verotuloja. Tottakai, niin kuin monet muutkin, myös tätä hanke vaatisi suuren suurta panostusta. Ihan ensimmäisenä tulisi keksiä paljon nopeampi, sekä tehokkaampi ratkaisu sille, miten väliaikainen kulkureitti saataisiin kulkemaan tietyömaan ohitse. Näin raskaan liikenteen väylä voitaisiin sijoittaa turvallisen matkan päähän työmaasta, jotta kaikilla olisi mukavampi olla.

Mikä olisi sinun ratkaisu polttavaan tietyökiistaan? Tiedämme, että tälläkin hetkellä hallituksessa mietitään näiden resurssien pienentämistä, joka on taas täysin järjetöntä mielestämme. Tahtoisimmekin kuulla mielellään sinun mielipiteesi asiasta, sillä aiomme lähettää tievaliokuntaan adressin, johon keräämme mahdollisimman paljon nimiä! Haluamme olla mukana rakentamassa turvallista suomea, ja mikäpä siis sen parempi paikka aloittaa, kun moottoritiet. Autojen määrä tulee ainoastaan kasvamaan, joten olisi suotavaa, että myös tiet ovat kunnossa, että ihmishenkiä säästyy. Lisää suomalaisesta autoilukulttuurista voit tarkistaa sivustolta www.autoliitto.fi

Voit jättää yhteystietosi, kuten sähköpostiosoitteesi, suoraan alla olevaan kommenttikenttään. Olemme sinuun yhteydessä niin pian kuin mahdollista, kuitenkin seuraavan 2 viikon sisään. Mikäli olet artikkelimme kanssa samoilla linjoilla, sekä tahdot parantaa suomalaisten kulttuuria liikenteessä, otathan meihin välittömästi yhteyttä. Vastaamme kaikille kiinnostuneille aivan varmasti, joten ei tarvitse pelätä, etteikö meistä kuuluisi mitään takaisin. Tiedämme että monet työnantajat toimivat esimerkiksi juuri näin, mutta ei hätää, emme ole kuten muut!

Mikäli sinulla ilmenee mitään lisäkysymyksiä, otathan suoraan yhteyttä palautteille tarkoitettuun sähköpostiimme.

Toivotamme sinulle oikein hyvää päivän jatkoa, sekä mahtavan rauhallista joulun odotusta!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *