Länsimetro – miljoonien farssi?

länsimetro logo

Voihan Länsimetro. Länsimetro on ollut kaikkien huulilla tämän vuoden elokuusta saakka, kun sen piti aloittaa liikennöiminen – mutta aloitus viivästyi jälleen. Länsimetro on Helsingin metron rakenteilla oleva jatko Espooseen. Tarkoituksena on saada yhteys Ruoholahdesta Lauttasaareen, Otaniemen ja Tapiolan kautta Matinkylään ja toisen vaiheen valmistuttua Kivenlahteen.

länsimetro kartta

Länsimetron rakennustyöt alkoivat jo marraskuussa 2009, ja ensimmäisen vaiheen louhintatyöt saatiin valmiiksi vuoden 2014 lopulla. Metrohankkeen ensimmäinen vaihe on kärsinyt erittäin merkittävistä viivästymisistä. Sen oli hankesuunnitelman mukaan alunperin tarkoitus valmistua syksyllä 2014, mistä avautumispäivää lykättiin useampaan otteeseen. Myöhemmin matkustajaliikenteen oli tarkoitus alkaa elokuussa 2016, mutta kesäkuussa 2016 avaamisajankohtaa lykättiin taas myöhempään ajankohtaan. Ajankohta tarkentui saman kuun lopulla tammikuuhun 2017. Lokakuussa 2016 päivämäärään lykättiin hälleen, eikä  hankkeesta vastaava Länsimetro Oy osaa antaa mitään uutta aikataulua avautumiselle. Marraskuussa 2016 Länsimetro Oy tiedotti hankkeen kokonaiskustannusarvioksi nousseen 1 186 miljoonaan euroon ja että se tarvitsee uuden 104 miljoonaan korotuksen lainatakuuseen Helsingiltä ja Espoolta. Lopulliset kustannukset selviävät kuitenkin vasta rakentamisen päättyessä. Marraskuussa yhtiö erotti toimitusjohtaja Matti Kokkisen ja nimitti yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi rakennusinsinööri Ville Saksin. Saksi toimi aiemmin radanrakentaja VR Trackin toimitusjohtajana, mutta irtisanoitui työstään syyskuussa 2016.

YIT, Destia ja A-insinöörit ovat haastaneet Länsimetro Oyn:n oikeuteen ja vaativat yhtiöltä yhteensä 10 miljoonan euron edestä korvauksia muun muassa lisätöistä ja viivyttelystä. Uudessa kokonaiskustannusarviossa okeudenkäynneille ja vahingonkorvauksille on varattu juuri tuo vaadittava summa. Länsimetro Oy on kuitenkin kiistänyt urakoitsijoiden vaatimukset ja vaatii puolestaan vastakorvauksia YIT:ltä ja Destialta. A-insinöörien haastehakemukseen se ei ole vielä vastannut. Espoo ja Helsingin kaupungit omistavat yhtiön, mikä tarkoittaa jos yhtiö häviää jutut, kaupunkilaisetmaksavat vaaditut vahingonkorvaukset.

Kun Länsimetro valmistuu, se muuttaa merkittävästi Etelä-Espoon ja Lauttasaaren bussilinjoja. Vaikutukset heijastuvat myös Espoon ja Kaunaisten rantaradan ympäristön linjoissa, sekä Henlsingissä Lehtisaaren ja Kuusisaaren bussiyhteyksiin. Muutoksia tuli jo elokuussa 2016 myös Veräjälaaksoon, Länsi-Pakilan ja Maunulan alueiden bussilinjoihin. Yksi n’kyvimmistä muutoksista metron liikennöinnin alkaessa on Länsiväylää pitkin Kamppiin kulkevien seutulinjojen korvaaminen metroon yhdistyvilä liityntälinjoilla. Metron keskseisimmät liityntäasemat tulevat Tapiolaan ja Matinkylään.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *