Kehärata yhdistää Aviapoliksen

Aviapolis on suomen suosituin yritysalue, innovatiivinen asuinalue sekä Vantaan yksi seitsemästä suuralueesta. Kehäradan myötä, Aviapolis laajenee yhä entisestään ja se on samalla Suomen yritysmaailmalle linkki kansainvälisempään toimintaan. Alueen kokonaispinta-ala on 38 neliökilometriä ja alue on lanseerattu vuonna 2007. Aviapolis koostuu kuudesta eri kaupunginosasta: Viinikkala, Pakkala, Veromies, Lentokenttä, Ylästö ja Tammisto. Puhuttaessa yritystoiminnan laajuudesta, ei ole kahta sanaa miksi Aviapolis on koko suomen suosituin yritysalue, jopa kolmannes koko Vantaan työpaikoista sijaitsee siellä, määrällisesti yli 35 000 kappaletta. Yhteyksiensä vuoksi Aviapoliksen sijainti on kansainvälisen liiketoiminnan kannalta erittäin toimiva, suorastaan loistava. Helpot kulkuyhteydet niin pääkaupunkiseudulta kuin Helsinki-Vantaan lentoasemalta ovatkin yksi syy siihen miksi Aviapolis on tituleerattu suomen suosituimmaksi yritysalueeksi.

Tulevaisuudessa kehärata tulee mahdollistamaan hyvin nopean liikkumismahdollisuuden lentokentältä aviapoliksen business-alueen läpi aina Helsinkiin asti, matkan lyhentyessä jopa vain puoleen tuntiin. Projektin valmistuessa koko pääkaupunkiseutu yhdistyy toimivaksi alueeksi liikenteensä puolesta kehäradan rakentaminen aloitettiin vuoden 2009 aikana ja sen on määrä valmistua muutaman vuoden lykkääntymisen jälkeen vuonna 2015. 18 kilometriä pitkä rata tulee toimimaan pääasiassa paikallisliikenteen väylänä, sillä tulevat liikennöimään kaksi pääkaupunkiseudun sisäistä junaa, lisäksi saadaan toimiva raideyhteys lentoasemalta kaukojuniin, Tikkurilan kautta. Kehärata tulee kulkemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman ali tunnelissa, ja sen varrelle rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa viisi asemaa, joista yksi on Aviapolis joka on Suomen ensimmäinen kokonaan maan alle rakennettu rautatieasema, ja loput neljä ovat Leinelä, Kivistö, Vehkala sekä Lentoasema.

Alunperin kehäradan nimi oli Marja-rata, ja se juonsi nimensä lyhenteenä lauseesta Martinlaakson radan jatke. Vuonna 2005 suunnittelulautakunta kuitenkin muutti nimen Kehäradaksi. Kaikkien radan varrella olevien asemien nimet liittyvät niiden sijaintien historiaan tai kuvaavat ympäristöjensä toimintaa. Koko matkaltaan rata kulkee 8 kilometriä tunnelissa, ja 10 kilometriä avoratana. Siltoja avorata-osuuden päälle tullaan rakentamaan kaiken kaikkiaan kaksikymmentäkolme.

Kehärata tulee mahdollistamaan tulevaisuudessa useiden suurten, yhteensä jopa noin 40-50 tuhannen asukkaan asuntoalueiden rakentamisen. Kehärata myös luo mahdollisuuden tuoda suuren määrän työpaikkoja varteensa. Tähän mennessä on kaavailtu että radan varrelle sijoitettavia työpaikkoja niin Aviapoliksessa kuin sen ulkopuolella saattaa tulla kaiken kaikkiaan kuusikymmentä tuhatta. Kehäradan valmistumisaikataulu on oivallinen, sillä lyhyen ajan sisällä sen valmistumisesta valmistuu myös Finnairin laivaston laajennus, joka taasen nostaa lentomatkustajien määrää useilla miljoonilla. Eniten kritiikkiä tämä pääosin valtion kustantama Vantaan kaupungin sekä Finavian yhteinen projekti on saanut sen osalta, että se ei tule kulkemaan suuren Kartanonkosken asuinalueen tai Jumbon kauppakeskuksen lähietäisyydeltä.

Myös Euroopan unioni tukee Kehäradan rakentamista huomattavan suuruisella summalla rahaa (noin 17 miljoonalla), joka maksetaan osissa Trans-European Network-tukena, jonka verkkoon osa Suomen rataverkostosta kuuluu.

Merkittävän lisän ratahankkeeseen tuo myös se, että sen varrelle pääväylien ääreen rakennetaan aivan uusi taidekaupunginosa, joka sijaitsee Ilolan ja Asolan välissä, ja jonka nimeksi on annettu Leinelä. Leinelän matkalta radan varrelle sijoitetaan massiivisia ja näkyviä taideteoksia, ja itse alueen asemille tuotavat teokset ovat pienempiä ja yksityiskohtaisempia, kestäen lähemmän tarkastelun. Näin ollen asemista pyritään tekemään viihtyisämpiä, mukavampia ja jopa turvallisempia taiteen avulla, ja jokainen asema yksilöityy entisestään ja helpottaa Kehäradalla navigoimista huomattavan paljon. Merkittävän taidehankkeesta tekee myös se, että sitä määrää erityinen ympäristötaidekaava, joka on kulttuurin ja taiteen yleissuunnitelma kaavoitetulle tai kaavoitettavalle alueelle.

Kaiken kaikkiaan Kehäradasta tulee erittäin merkittävä kulminaatiopiste koko Suomen liiketoiminnan kasvulle, kaikista tärkeimpänä helpottaen yhteyksiä Aviapoliksen ja koko muun maailman välillä.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *